Chocolade die smelt in de mond, niét in de hand

Barry Callebaut brengt binnenkort chocolade op de markt die niet smelt. Of liever: die pas smelt in de mond, vanaf 38 graden in plaats van 32. Erg belangrijk voor tropische afzetmarkten, zoals Azië, Afrika, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten.', 'Na jarenlang onderzoek heeft 's werelds grootste chocoladeproducent Barry Callebaut een formule gevonden om zijn chocolade hittebestendig te maken, zonder dat de smaak veranderd.
"Onze nieuwe chocolade - zowel melk, puur als wit - zal je zeker twee minuten in de hand kunnen houden, zonder dat hij begint te smelten", zegt onderzoeker Frédéric Depypere van Callebaut in De Tijd. "In warmere streken, zoals in Azië en het Midden-Oosten, is chocolade al vaak gesmolten voor hij bij de consument terechtkomt, wegens een gebrek aan koelingsinstallaties. Daarom hebben wij het smeltpunt verhoogd van 34 naar 38 graden voor onze afzetmarkten in tropische of andere warme landen. We blijven trouwens zoeken naar middelen om het smeltpunt nóg verder te verhogen, maar dat wordt veel moeilijker. Tussen de 40 en 50 graden verliest chocolade immers veel van zijn smaak."

Kapers

Hoe Callebaut aan zijn recept is gekomen, is strikt geheim, want de concurrentie ligt op de loer. Zo wil de Zwitserse multinational Nestlé binnen de drie jaar een gelijkaardige hitteresistente chocolade op de markt brengen en springen ook de Amerikaanse producenten Mondelez (Milka, Côte d'Or) en Hershey op de kar. Datzelfde Hershey voorzag de Amerikaanse soldaten al tijdens de Tweede Wereldoorlog en de Golfoorlog van chocoladerepen die tropische temperaturen konden doorstaan, maar de kwaliteit daarvan was ondermaats. Barry Callebaut lijkt nu alvast een voorsprong genomen te hebben. Tegen volgende zomer moet de eerste 'onsmeltbare' chocolade in de winkels liggen. Dat zal niet onder de naam 'Callebaut' gebeuren, maar onder die van plaatselijke merken waarmee de producent contracten heeft afgesloten.

Callebaut-CEO Antoine de Saint-Affrique maakt zich sterk dat hij met deze uitvinding nieuwe markten kan aanboren. "Overzee verliest chocolade nu nog al te vaak de strijd van cake en koekjes, omdat die minder hinder ondervinden van de hogere temperaturen. Nu kunnen wij daar ook voet aan de grond krijgen." Als de chocolade succes heeft, zou dat bijzonder goed nieuws zijn voor de producent. In Europa en Noord-Amerika groeit het chocoladegebruik nog nauwelijks, terwijl de vraag vooral in Azië wel nog blijft stijgen. Momenteel is slechts 4% van de productie van Callebaut-chocolade bestemd voor dat continent. Er zijn geen plannen om de hittebestendige lekkernij ook bij ons te lanceren.